söndag 23 november 2008

http://www.spes.nu/images/stories/filer/psikisklivraddning.pdf


Jag har verkligen haft förutfattade meningar. Jag trodde att det var "konstiga" personer som tog sitt liv. Vad jag tänkte med konstig vet jag inte. Jag har aldrig riktigt tänkt på det. Jag visste iallafall att det inte hände sådana som mig. Det är ju inte någonting som händer, som man går och tänker på. Robin var ju smart, smart och vanlig. Ingen som tar sitt liv.
Men det händer. Varje år dör 1500 personer i Sverige i självmord. Vanliga personer som lämnar efter sig en enorm tomhet och saknad. 1500 personer som enligt mig dör helt i onödan.
Det är den vanligaste dödsorskaden bland män i åldrarna 15-44år. Vad kan man göra? Jag tänkte först att vi måste ju prata om detta. Folk måste ju få veta hur vanligt det är!
Men det går inte... för man vet att självmord smittar. Det sprider sig som ringar på vattnet. Det är inte ärftligt men det smittar. Det är när tankarna om självmord föds. Då är det farligt. När det finns, när man vet att det är ett alternativ. Media har därför utvecklat en praxis att inte rapportera självmord, kanske bara berätta hur någon hittats död eller hur någon hamnat framför tåget, för att inte ge andra impulsen att ta sitt liv.
Det kommer ju hända igen. Så många gånger, så många familjer.
Människor måste förstå att dom är älskade, att dom är bra alldelles som dom är. Och att det går att ta sig ur.
Man får må dåligt, det är ok. Allt måste inte vara bra hela tiden.
Men, du som mår dåligt MÅSTE säga det. Du MÅSTE söka hjälp. Vi människor runt omkring MÅSTE förstå allvaret.
Folk tar sitt liv. Bara sådär. Utan förvaning. Robin gjorde det. Så plötsligt.
Om någon mår dåligt, då MÅSTE vi förstå det och då MÅSTE vi hjälpa. Men hur?

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej! JO, vi MÅSTE prata om självmord! Absolut! Det är ju därför våra bröder kunde ta sitt liv(delvis) därför att vi inte förstod/visste att det är så vanligt, att många tar sitt liv, var 6e timme!!! OM vi alla i vårt samhälle PRATAR om att det finns suicid och att det är den vanligaste dödsorsaken bland män i en viss ålder så kan fler göra ngt för att hindra det i tid! OM alla lär sig psykisk livräddning kanske vi kan hindra några av de som tänker ta sitt liv. Hade jag vetat vad jag vet idag kan min bror ha levt idag. Tycker du då att vi ska låta bli att prata om suicid?

Våga prata om det. Våga se att det händer gång på gång på gång....fruktansvärt. Jag har börjat min mödosamma kamp för att förhindra suicid. Vi måste upplysa människor om detta.

KRAM till er. Från en annan syster.

Anonym sa...

Hej,Malin,Jag tror att det är bra att man skriver om självmord,det kan faktiskt vända,om man vet att det e okey o må dårligt/om vi inte pratar om det så måste den s.k. självmordsbengne individen/verkligen tro att det är nått fel på/om man vågar o stå för att man inte mår bra o att det e okey att få må skit/ han/henne/så dom vet att det finns hjälp o få/att det är ett tillstånd o inte en sjukdom/man kan bota deppritioner/men som tidigare sagt..vi måste få upp ögonen,för vad som händer med våra ungdommar/all den ångest/orimmliga krav som ställs på den enskilda individen/prestera eller inte/det e sååå otroligt tufft o va ung i dag med alla måsten/vi ska va på ett sätt/det måste kännas för jävligt/om man får säga så/om man inte platsar e man utanför/eller så tar man på sej så mycke börda/att man väljer bort livet/vilket e så tragiskt/att vi måste prata om det,det är inte farligt att må skit/men berätta det/så VI KAN hjäpa o vända om situatioen/o att vi får mer /stöd/o inrättningar/som passar den enskildes krav/för att få den rätta hjälpen/vård/och få bearbeta varför man sätter ribban så högt i sitt/liv/att man glömmer o leva/istället gör dom en fasad om att allt bara e bra.o i efterhand/få veta/om varför det hände!!det är där vi som medmänniskor/har ett ansvar/att se till att det alldrig ska få hända/jag vet när Andre tog livet av sej/min systerson 24år/han räddade hela världen men inte sej själv..det är o kommer alldtid att va många många VARFÖR !!!världens underbaraste kille,med så många ljuvliga sidor/bara inte längre finnas,nej det e inte ok..det är en livlång sorg/om /om/om/vi hadde vetat hadde detta aldrigt fått hända..nej malin vi måste prata om det,ringarna på vattnet,får istället bli/kunskaps-ringar om varför händer detta !!!vi kan istället kalla dom för debatt-ringar..ALLDRIG GLÖMMA ATT DET FINNS BARN/UNDOMMAR DÄR UTE SOM BEHÖVER HJÄLP..jag förstår malin om hur du tänker..men vi får inte tysta ner det som tynger våra ungdommar/tvertom/prata om det..men Miina varmaste hälsningar.till dej o dina nära o kära..Kram Anne,Andreas,Dennis o Elins..Mamma Anne

Anonym sa...

Nej malin jag e inte anonym sorry

Anonym sa...

Hej,Malin,Jag tror att det är bra att man skriver om självmord,det kan faktiskt vända,om man vet att det e okey o må dårligt/om vi inte pratar om det så måste den s.k. självmordsbengne individen/verkligen tro att det är nått fel på/om man vågar o stå för att man inte mår bra o att det e okey att få må skit/ han/henne/så dom vet att det finns hjälp o få/att det är ett tillstånd o inte en sjukdom/man kan bota deppritioner/men som tidigare sagt..vi måste få upp ögonen,för vad som händer med våra ungdommar/all den ångest/orimmliga krav som ställs på den enskilda individen/prestera eller inte/det e sååå otroligt tufft o va ung i dag med alla måsten/vi ska va på ett sätt/det måste kännas för jävligt/om man får säga så/om man inte platsar e man utanför/eller så tar man på sej så mycke börda/att man väljer bort livet/vilket e så tragiskt/att vi måste prata om det,det är inte farligt att må skit/men berätta det/så VI KAN hjäpa o vända om situatioen/o att vi får mer /stöd/o inrättningar/som passar den enskildes krav/för att få den rätta hjälpen/vård/och få bearbeta varför man sätter ribban så högt i sitt/liv/att man glömmer o leva/istället gör dom en fasad om att allt bara e bra.o i efterhand/få veta/om varför det hände!!det är där vi som medmänniskor/har ett ansvar/att se till att det alldrig ska få hända/jag vet när Andre tog livet av sej/min systerson 24år/han räddade hela världen men inte sej själv..det är o kommer alldtid att va många många VARFÖR !!!världens underbaraste kille,med så många ljuvliga sidor/bara inte längre finnas,nej det e inte ok..det är en livlång sorg/om /om/om/vi hadde vetat hadde detta aldrigt fått hända..nej malin vi måste prata om det,ringarna på vattnet,får istället bli/kunskaps-ringar om varför händer detta !!!vi kan istället kalla dom för debatt-ringar..ALLDRIG GLÖMMA ATT DET FINNS BARN/UNDOMMAR DÄR UTE SOM BEHÖVER HJÄLP..jag förstår malin om hur du tänker..men vi får inte tysta ner det som tynger våra ungdommar/tvertom/prata om det..men Miina varmaste hälsningar.till dej o dina nära o kära..Kram Anne,Andreas,Dennis o Elins..Mamma Anne