lördag 6 mars 2010

Varför begår pojkar ca 75% av alla självmord bland ungdomar?


Pojkar utgör ca 75 % av alla självmord bland ungdomar.

Att pojkar och flickor mår sämre än vad deras föräldrar gjorde i sin barndom, är expertisen enig om. Detta trots att de flesta unga ser ljust på framtiden, och att de ofta har det bättre både socialt och ekonomiskt än vad deras föräldrar hade det när de var unga.

Det finns många olika förklaringar till att dagens ungdomar mår sämre än tidigare generationer. Både pojkar och flickor lever idag under större press än tidigare generationer. Kraven som dagens ungdomar har på sig själva när det gäller skolarbete, utseende, relationer och framtiden, är större och mer omfattande än tidigare, vilket är en av flera förklaringar till ungdomarnas psykiska ohälsa.

Många unga mår dessvärre så pass dåligt att de väljer att avsluta sina liv i förtid.

Framförallt gäller detta pojkar och unga män, som utgör ca 75 % av alla självmord i åldersgruppen 10-24 år.

3 kommentarer:

Cia sa...

Hej.

Ja, det är förfärligt hemskt att de inte får hjälp o stöd i TID!! Min son är 12 år. Han har kommit in i tonår, är butter, tycker mest jag är pest. Vill vara ifred. Når honom inte alltid. O ibl vill han vara liten...är LIVRÄDD att han kanske tar livet av sig ngn gång! Min bror dog i självmord, 35 år. Därav min oro. Nu när jag VET är det så mkt svårare. Eftersom pojkar ofta inte säger så mkt innan utan GÖR drastiskt...
jag arbetar aktivt för suicidprevention/upplysa folk. Är förskollärare o pratar om det på jobbet, går på konferenser på arbetstid...men det tas tyvärr vagt emot av kollegor! Men det gör mig än mer taggad. Jag ger mig INTE.
/Cecilia www.vsmis.dinstudio.se min o Helenes hemsida läs gärna!

Ellinor (StorasysterE på forumet VSMIS) sa...

Hej!
Vill börja med att berätta att jag själv förlorat min lillasyster i suicid för lite över sex år sedan, hon var bara 15 när hon "valde" att ta sitt eget liv (hon och din bror var födda med nästan bara en månad mellanrum ser jag, hon skulle fyllt 22 den 11/3).
Jag tror att samhället har blivit mycket vassare och hårdare idag, man har det bättre ekonomiskt men det finns ingen gemensam anda idag, man skiter i varann och de som är svagare förlorar alltid på det..
Många styrkekramar från en änglasyster till en annan

Roxanne sa...

Hindrade en ung tjej som stod på tågspåret i morse i Helenelund Station från att ta livet av sig. Eller det var mer "förhindrade"..

Jag agerade rätt snabbt och sprang snabbare än jag någonsin gjort in till biljettluckan igen och skrek (i panik) att alla tågen mot Stockholm måste stoppas innan dom kom till Helenelund. Dom lyckades lyckligtvis och drog upp henne på perrongen igen.

Hemskt att folk ska behöva må så dåligt att man går så långt!

Hon är säker hos polisen nu. Mer än så vet jag inte.. =/